דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


איך אפשר לתרום להצלחת הניתוח להרזייה? 

מאת    [ 29/04/2007 ]

מילים במאמר: 667   [ נצפה 3665 פעמים ]

ד"ר אסנת רזיאל מסבירה מדוע חשוב להקפיד על 3 ארוחות מסודרות, נטילת ויטמינים, שתיית 8 כוסות מים ליום ועיסוק בפעילות גופנית
ד"ר אסנת רזיאל
לאחר ניתוחים לטיפול בהשמנת יתר מושגת הירידה הדרסטית במשקל עקב תזונה בכמויות מצומצמות. בשנה הראשונה שלאחר הניתוח, בזמן עיקר הירידה במשקל, חשוב מאד לקחת ויטמינים. קיימים בשוק מולטיויטמינים בטבליות שנמסות במציצה בפה או בנוזל והם המומלצים, שכן לרוב לא ניתן לבלוע כדורים גדולים לאחר ניתוח.

הניתוחים הרסטריקטיביים מקטינים את נפח הקיבה אך לא פוגמים בספיגה לאורך המעי. עם ניתוחים אלו נמנים הצרת קיבה באמצעות טבעת ושרוול קיבה. לאחר ניתוחים אלה מומלץ ליטול שני כדורי מולטיויטמינים ליום, ובמקביל לשמור על תזונה מאוזנת של אבות המזון לפי המלצת הדיאטנית.

חשוב מאד להישאר בקשר עם הדיאטנית במשך השנה הראשונה כדי להימנע מתופעות של התייבשות, חוסר בוויטמינים או מחסור בחלבונים.

בתהליך הירידה במשקל, במקביל לפירוק רקמת השומן, ייתכן גם פירוק של רקמת שריר. לפיכך מומלץ מאוד להתחיל בפעילות ספורטיבית הדרגתית כבר שבועיים ימים לאחר הניתוח.

העיסוק בספורט תורם לחיזוק השרירים, עוזר בירידה במשקל ובעיקר תורם לשיפור מצב הרוח וליכולת לשמור על משקל גוף מאוזן לאורך שנים.

בניתוחים המערבים אלמנט של תת ספיגה, כגון מעקף קיבה ומעקף תריסריון, נפגמת גם ספיגת האוכל במערכת העיכול ולפיכך יש צורך בנטילת תוספי מזון לכל החיים.

לאחר ניתוח מעקף קיבה יש צורך בנטילת ויטמין B12 בכדורים של 500 מיקרוגרם ליום בבליעה או מתחת ללשון. קיים גם תרסיס לאף של הוויטמין, ויש המעדיפים לקבל אותו אחת לחודש בזריקה תת עורית, במינון של 1,000 מיקרוגרם. אחת לחצי שנה יש צורך למדוד את רמת ויטמין B12 בדם.

בניתוח מעקף קיבה נפגמת גם ספיגת הסידן. לכן יש ליטול כדור של סידן וויטמין D במינון של 1000 מ"ג ליום לכל החיים, כדי למנוע פירוק עצם ואוסטיאופורוזיס. בבדיקות דם לעתים לא נגלה ירידה ברמת הסידן משום שהגוף, כדי לשמור על ערך תקין, מפרק סידן מהעצמות. רמז למצב זה ניתן על ידי בדיקה של רמת הורמון PTH בדם, שעולה במצבים אלו. ערך PTH גבוה מחייב התייעצות עם רופא המשפחה ונטילת מינון גבוה יותר של סידן וויטמין D מדי יום.

לאחר מעקף קיבה יש למדוד את רמות הברזל והחומצה הפולית אחת לחצי שנה וליטול תוספים בהתאם לרמות בדם ולפי ייעוץ רופא המשפחה. בנוסף מומלץ ליטול שני כדורי מולטיויטמינים ליום, כמו בניתוחים הרסטריקטיביים.

בניתוח מעקף תריסריון נפגמת בעיקר ספיגת ויטמינים מסיסי שומן מסוג A,D,E,K ולפיכך יש לקחת תוספת מולטיויטמינים לכל החיים. בנוסף יש להקפיד על תזונה של 80 גרם חלבון כדי למנוע נזק לכבד. אם בדיקות הדם מראות רמה נמוכה של חלבון או אלבומין יש ליטול תוספי חלבון על ידי אכילת יותר בשר וביצים, או על ידי תוספת משקה פרוטאין או חטיף פרוטאין ליום.

בזמן הירידה במשקל חשוב להקפיד על שתייה של 8 כוסות ליום. ניתן לשתות משקאות דלי סוכר, מרקים ומשקאות "אנרגיה" ספורטיביים.

הימנעות משתייה בכמות מספקת עשויה להביא לתופעות של התייבשות, המתבטאות בהופעת כאבי ראש, יובש בפה, שתן מרוכז ומועט, דופק מהיר ותחושת חולשה ובחילות. אם לא ניתן לשתות מספיק במצב זה, יש לפנות לקופת חולים לקבלת תוספת נוזלים לווריד.

חולה שעבר ניתוח בריאטרי לטיפול בהשמנת יתר, חייב להימצא תמיד עם בקבוק שתייה בקרבתו, שכן הוא אינו יכול ללגום את כל הבקבוק בבת אחת ועליו לשתות באופן איטי לכל אורך שעות היום.

חשוב להקפיד לאחר הניתוח על שלוש ארוחות מסודרות ליום ובנוסף להן על שתי ארוחות ביניים קלות. יש להישמע לתחושת השובע ולהפסיק בזמן. בסמוך לניתוח, הארוחות קטנות מאד ואם מנסים לאכול יותר ממה שאפשר, מקיאים.

בגלל הנפח המצומצם של הקיבה מומלץ לשתות כמחצית השעה לפני הארוחה או לאחריה. מומלץ לא לשתות יחד עם האוכל כדי לא למלא את הקיבה הקטנה בנוזלים, מצב שיגרום לתחושת שובע והימנעות מאכילה שחשובה לגוף.

צום ממושך או ירידה דרסטית מדי במשקל אינם מצב תקין ומחייבים בדיקת רופא ותזונאית. מצב זה יכול לגרום לירידה ברמת ויטמין B1 - תיאמין, שרמה נמוכה שלו בדם גורמת לתופעות נוירולוגיות של נימול וחולשה. מצב כזה מחייב מתן ויטמין B1 בעירוי לווריד.

כדי לשמור על ירידה מבוקרת במשקל ועל בריאות תקינה חשוב מאוד להימצא במעקב של הרופא המנתח, של רופא המשפחה ושל הדיאטנית ולהישמע להמלצותיהם. כמו כן חשוב מאד לעסוק מדי יום בפעילות גופנית, כדי לחזק את השרירים, לעצב את הגוף, לשפר את מצב הרוח ולשמר את המשקל.
אתר המרכז לטיפול בהשמנת יתר מרכז מידע מקצועי ומהימן אודות כל האמצעים לטיפול בבעיות השמנת יתר: הרזייה, דיאטה, ספורט, פסיכולוגיה, ניתוחי קיצור קיבה ועוד.
http://www.hashmana.co.il/



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב